Lönsamhet, finansiell ställning och kassaflöde
Avkastning på eget kapital uppgick vid räkenskapsårets utgång till 29 procent (28) och avkastning på sysselsatt kapital till 21 procent (22). Avkastning på rörelsekapital, R/RK (EBITA i förhållande till rörelsekapital), uppgick till 53 procent (53).
Soliditeten uppgick vid räkenskapsårets utgång till 36 procent (39). Eget kapital per aktie, exklusive innehav utan bestämmande inflytande, uppgick till 36,80 SEK (31,10). Koncernens nettoskuld uppgick vid
periodens utgång till 1 700 MSEK (1 176) exklusive pensionsskuld om 260 MSEK (229).
Nettoskuldsättningsgraden, beräknad utifrån nettoskulden exklusive avsättningar till pensioner, uppgick till 0,7 (0,6).
Likvida medel bestående av kassa- och bankmedel samt beviljade men ej utyttjade krediter uppgick sammantaget till 566 MSEK (573) per den 31 mars 2019. Innan verksamhetsårets utgång beviljades ytterligare krediter på sammanlagt 600 MSEK. Dessa blev tillgängliga den 1 april 2019, då även 100 MSEK amorterades. Därmed hade Addtech utöver de redovisade krediterna ytterligare 500 MSEK tillgängligt per den 1 april 2019.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under verksamhetsåret till 524 MSEK (539). Förändring i rörelsekapitalet bestod främst av högre kundfordringar. Företagsförvärv och avyttringar inklusive reglering av villkorad köpeskilling avseende under tidigare år genomförda förvärv uppgick till 645 MSEK (477). Investeringar i anläggningstillgångar uppgick till 94 MSEK (54) och avyttringar av anläggningstillgångar uppgick till 12 MSEK (7). Utdelning från intressebolag uppgick till 2 MSEK (4).
Återköp av egna aktier uppgick till 38 MSEK (31) och återköp av köpoptioner uppgick till 11 MSEK (5). Inlösta och utfärdade köpoptioner uppgick till 33 MSEK (36). Utdelning till moderbolagets aktieägare uppgick till 269 MSEK (235), vilket motsvarar 4,00 SEK (3,50) per aktie.
Affärsområden
Indelningen i affärsområden speglar Addtechs interna organisation och rapportsystem. Addtech redovisar sina affärsområden som rörelsesegment. Addtech var under 2018/2019 organiserat i följande fyra affärs-
områden: Components, Energy, Industrial Process och Power Solutions. Efter den 1 april 2019 har ytterligare ett affärsområde, Automation, skapats. För ytterligare information om koncernens rörelsesegment se vidare not 5.
Components
Components nettoomsättning under verksamhetsåret ökade med 30 procent till 3 904 MSEK (3 001) och EBITA ökade med 45 procent till 414 MSEK (284).
Energy
Energys nettoomsättning under verksamhetsåret ökade med 28 procent till 2 357 MSEK (1 846) och EBITA ökade med 13 procent till 244 MSEK (215).
Industrial process
Industrial Process nettoomsättning under verksamhetsåret ökade med 37 procent till 2 305 MSEK (1 677) och EBITA ökade med 54 procent till 219 MSEK (142).
Power solutions
Power Solutions nettoomsättning under verksamhetsåret ökade med 6 procent till 1 597 MSEK (1 510) och EBITA ökade med 13 procent till 223 MSEK (198).
Risker och osäkerhetsfaktorer
En affärsverksamhet är alltid förenad med risk. Addtechs resultat och finansiella ställning liksom den strategiska positionen påverkas av ett antal interna faktorer som Addtech styr över samt ett antal externa faktorer där möjligheten att påverka händelseförloppet är begränsad. En effektiv riskbedömning förenar Addtechs affärsmöjligheter och resultat med aktieägarnas och andra intressenters krav på stabil och långsiktig värdeutveckling samt kontroll. Vid en bedömning av Addtechs framtida utveckling är det därför viktigt att vid sidan av möjligheter till positiv utveckling även beakta olika risker i verksamheten. Samtliga riskfaktorer kan av naturliga skäl inte beskrivas i detta avsnitt, varför en samlad utvärdering även måste innefatta övrig information i årsredovisningen samt en allmän omvärldsbedömning. Addtech arbetar med riskhantering på ett såväl strategiskt som operativt plan. Riskhantering handlar om att identifiera, mäta och förhindra att risker realiseras, samt att löpande göra förbättringar för att minska framtida risker. Addtech har policys och instruktioner för att identifiera avvikelser som skulle kunna utvecklas till risker. Risknivån i verksamheten följs systematiskt upp i styrelsemöten och månadsrapporter där avvikelser eller risker identifieras och åtgärdas. De riskfaktorer som har störst betydelse för Addtech är konjunkturläget i kombination med strukturförändringar och konkurrenssituationen. Addtech påverkas även av finansiella risker såsom transaktionsexponering, omräkningsexponering, finansierings- och ränterisk samt kredit- och motpartsrisk. En mer detaljerad beskrivning av hur Addtech hanterar de finansiella riskerna finns i not 3.
RISK/BESKRIVNING | ADDTECHS HANTERING |
---|---|
Konjunktur och marknad | |
Efterfrågan på Addtechs produkter och tjänster påverkas i stor utsträckning av makroekonomiska faktorer som ligger utanför Addtechs kontroll, såsom den producerande industrins utveckling och investeringsvilja, läget i ekonomin i allmänhet samt förhållanden på den globala kapitalmarknaden. En försvagning av dessa faktorer på de marknader som Addtech är verksamt kan medföra negativa effekter på finansiell ställning och resultat. | Med ett stort antal dotterbolag med fokus på olika nischmarknader samt merförsäljning av teknisk service, support och förbrukningsmaterial kan Addtech vara mindre känsligt för konjunktursvängningar inom enstaka industrinäringar, branscher eller geografiska områden. Addtech arbetar också kontinuerligt för att utveckla verksamheter som är mindre beroende av en specifik marknad samt anpassa kostnader efter specifica förutsättningar. |
Strukturförändringar | |
Globalisering, digitalisering och snabb teknikutveckling driver strukturförändringen i kundledet. Utvecklingen kan både öka efterfrågan på Addtechs kvalificerade tjänster men också leda till att Addtechs kunder försvinner genom sammanslagningar, nedläggningar och utflyttning till t. ex. lågkostnadsländer. | Addtechs unika mervärden som tjänster med högt teknikinnehåll, specialistkunskaper inom avancerad teknisk rådgivning, utmärkt service och stark närvaro på nischmarknader motverkar konkurrens. Addtechs konkurrenskraft ger också möjlighet att leverera utanför det geografiska närområdet. Koncernens exponering mot ett stort antal branscher i kombination med att ingen kund svarar för mer än två procent av koncernens omsättning utgör ett visst skydd mot negativ resultatpåverkan. |
Konkurrens | |
Merparten av Addtechs dotterbolag är verksamma inom branscher som är utsatta för konkurrens. Vidare kan det ske en konsolidering i branschen på leverantörssidan och större sammanslagna leverantörer kan ha ett bredare erbjudande vilket kan leda till prispress. Dotterbolagens framtida konkurrensmöjligheter är beroende av förmågan att ligga i teknikens framkant och snabbt agera på nya marknadsbehov. En ökad konkurrens eller en försämrad förmåga hos ett dotterbolag att möta nya marknadsbehov, kan ha en negativ inverkan på Addtechs finansiella ställning och resultat. | Addtech strävar efter att erbjuda produkter och tjänster där priset inte är den enskilt avgörande faktorn. Genom att arbeta nära såväl leverantörer som kunder utvecklas kontinuerligt vårt kunnande och vår konkurrenskraft. Vi tillför värde i form av omfattande teknisk kunskap, leveranssäkerhet, service och tillgänglighet vilket begränsar risken att kunden minskar sin efterfrågan. För att minska konkurrensrisken från leverantörer arbetar Addtech löpande med att se till att ett samarbete med koncernen är den mest lönsamma försäljningsstrategin. |
Miljö | |
Ändrad miljölagstiftning kan påverka försäljning av våra produkter, transporter av varor samt det sätt på vilket våra kunder använder produkterna. En oförmåga att möta kundernas ökade miljökrav kan påverka försäljningen. Det finns även en risk att något av koncernens dotterbolag, genom sitt organisationsnummer, kan knytas till ett historiskt ansvar enligt miljöbalken. | Addtechs dotterbolag ägnar sig i huvudsak åt handel och verksamheter som har en begränsad direkt miljöpåverkan. Inom koncernen bedrivs begränsad tillverkning. Koncernen följer upp verksamheten och miljörelaterade risker med hållbarhetsrapportering och samtliga bolag följer koncernens Uppförandekod. Addtech genomför i samband med förvärv analys av organisationsnummer för att motverka risken att bli ersättningsskyldig för historiska miljöärenden. |
Förmåga att rekrytera och behålla personal | |
Addtechs fortsatta framgång är beroende av att kunna behålla erfarna medarbetare med specifik kompetens samt rekrytera nya kunniga personer. Det finns nyckelpersoner såväl bland ledande befattningshavare som bland koncernens medarbetare i övrigt. Det finns en risk för att en eller flera ledande befattningshavare eller andra nyckelpersoner lämnar koncernen med kort varsel, till exempel på grund av stress, arbetsmiljö eller utvecklingsmöjligheter. För det fall Addtech misslyckas med att rekrytera lämpliga ersättare för dem eller nya kompetenta nyckelpersoner framgent kan det ha en negativ inverkan på Addtechs finansiella ställning och resultat. | Addtech prioriterar att skapa goda förutsättningar för att personal skall utvecklas och trivas inom koncernen. I förvärvsstrategin ingår att bolagens nyckelpersoner ska vara väl motiverade att självständigt fortsätta driva bolaget som en del av koncernen. Addtechs Affärsskola riktar sig till såväl nyanställda som ledande befattningshavare och ökar den interna kunskapsöverföringen, vidareutvecklar medarbetarna samt förädlar företagskulturen. Koncernens regelbundna medarbetarundersökningar syftar till att ta reda på hur medarbetarna ser på arbetsgivare, arbetssituation och vad som kan förbättras och utvecklas. |
Förvärv och goodwill | |
Addtech har historiskt genomfört flertalet förvärv. Strategiska förvärv kommer även fortsättningsvis utgöra en viktig del av tillväxten. Det finns dock en risk att Addtech inte kommer att kunna identifiera lämpliga förvärvsobjekt på grund av till exempel konkurrens med andra förvärvare. Även kostnader hänförliga till förvärv kan bli högre än förväntat och positiva resultateffekter kan ta längre tid att realisera än förväntat. Risk för nedskrivning av goodwill uppstår om en affärsenhet underpresterar i förhållande till de antaganden som gällde vid värderingen och eventuell nedskrivning kan komma att påverka koncernens finansiella ställning och resultat negativt. Ytterligare risker förknippade med förvärv är integrationsrisker och exponering för okända förpliktelser. | Addtech har mångårig och gedigen erfarenhet av att förvärva och prissätta bolag. Samtliga potentiella förvärv och deras verksamheter granskas noga innan förvärvet genomförs. Det finns väl inarbetade processer och strukturer för att prissätta, genomföra och integrera förvärvade bolag. I de avtal som ingås eftersträvas att erhålla erforderliga garantier för att begränsa risken för okända förpliktelser. Det stora antal bolag som förvärvas innebär en väsentlig riskspridning. |
Finansiella risker | |
Inom koncernen finns olika finansiella risker. Valutarisk är risken för att valutakurser får en negativ inverkan på Addtechs finansiella ställning och resultat. Transaktionsexponering är risken som uppstår som ett resultat av att koncernen har in- och utbetalningar till följd av betalningsflöden i utländsk valuta. Omräkningsexponering uppstår som ett resultat av att koncernen genom utländska dotterbolag har nettoinvesteringar i utländska valutor. Koncernen är även exponerad för finansieringsrisk, dvs risken att finansiering av koncernens kapitalbehov försvåras eller fördyras. Med ränterisk menas risken att ofördelaktiga förändringar i räntenivåer får en negativ inverkan på Addtechs finansiella ställning och resultat. | Addtech eftersträvar en strukturerad och effektiv hantering av de finansiella risker som uppstår i verksamheten i enlighet med den av styrelsen fastställda finanspolicyn. Finanspolicyn ger uttryck för ambitionen att identifiera, minimera och kontrollera de finansiella riskerna samt hur ansvaret för att hantera dessa risker ska fördelas inom organisationen. Målsättningen är att minimera resultateffekten av de finansiella riskerna. En mer detaljerad beskrivning av hur Addtech hanterar de finansiella riskerna finns i not 3. |
Leverantörer och kunder | |
För att kunna leverera produkter är Addtech beroende av att externa leverantörer uppfyller ingångna avtal, gällande till exempel volym, kvalitet och leveranstid. Felaktiga, försenade eller uteblivna leveranser kan ha en negativ inverkan på Addtechs finansiella ställning och resultat. Addtechs anseende är också beroende av att leverantörerna har en hög affärsetisk moral, exempelvis gällande mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden och miljö. Avtal med kunder är varierande bland annat avseende avtalslängd, garantier och ansvarsbegränsningar. I vissa kund- och leverantörsrelationer saknas skriftliga avtal vilket kan skapa en legal osäkerhet kring avtalsinnehåll. | Addtechs många och goda relationer med noggrant utvalda leverantörer minskar risken för att Addtech inte ska kunna leverera som utlovat. För att säkerställa att koncernens höga standard vad gäller affärsetik efterföljs ska alla leverantörer också följa Addtechs Upp- förandekod för leverantörer. Flertalet bolag genomför även särskilda leverantörsgranskningar. Addtech är i ett längre perspektiv inte beroende av någon enskild leverantör eller kund. Addtechs största kund uppgår till cirka 3,5 procent av koncernens nettoomsättning. |
Organisation | |
Addtechs decentraliserade organisation bygger på att dotterbolagen har ett stort lokalt ansvar för sin verksamhet. Det ställer höga krav på finansiell rapportering och uppföljning och brister inom detta kan medföra bristfällig kontroll och styrning av verksamheten. | Addtech styr sina dotterbolag genom ett aktivt styrelsearbete, koncerngemensamma policys, finansiella mål och instruktioner avseende finansiell rapportering. Genom att vara en aktiv ägare och följa dotterbolagens utveckling kan risker snabbt identifieras och åtgärdas i enlighet med koncernens riktlinjer. |
Säsongseffekter | |
Risken för att Addtechs verksamhet, resultat och kassaflöde påverkas av kraftiga säsongseffekter styrt av kundernas efterfrågan. | Addtechs försäljning av högteknologiska produkter och lösningar inom tillverkande industri och infrastruktur innebär inga väsentliga säsongseffekter. Antal produktionsdagar samt kundernas efterfrågan och investeringsvilja kan dock variera mellan kvartalen. |
Affärsetik och mänskliga rättigheter | |
Addtechs fortsatta framgång är starkt beroende av vårt goda anseende och affärsetik. Brott mot mänskliga rättigheter i egna eller leverantörers verksamheter skulle ha en negativ inverkan på koncernens anseende bland medarbetare, kunder och andra intressenter samt påverka efterfrågan på koncernens produkter. | Koncernen arbetar internt med affärsetik genom exempelvis utbildningar inom Addtech Academy samt följer årligen upp efterlevnad av regler kring anti-korruption och mänskliga rättigheter. Addtechs många och goda relationer med noggrant utvalda leverantörer minskar risken för att brott mot mänskliga rättigheter skulle förekomma hos våra leverantörer. För att säkerställa att koncernens höga standard vad gäller affärsetik efterföljs ska alla leverantörer följa Addtechs Uppförandekod för leverantörer och särskilda leverantörsgranskningar genomförs. |
Medarbetare och utveckling
Medarbetare
Vid räkenskapsårets utgång uppgick antalet medarbetare till 2 759, vilket kan jämföras med 2 358 vid räkenskapsårets ingång. Under räkenskapsåret har genomförda förvärv och avyttringen netto ökat antalet medarbetare med 271. Medelantalet medarbetare uppgick under den senaste tolvmånadersperioden till 2 590.
2018/2019 | 2017/2018 | 2016/2017 | |
Medelantal anställda | 2 590 | 2 283 | 2 133 |
andel män | 74% | 74% | 75% |
andel kvinnor | 26% | 26% | 25% |
Åldersfördelning upp till 29 år | 11% | 10 | 10% |
30–49 år | 48% | 50% | 53% |
50 år och upp | 41% | 40% | 37% |
Genomsnittsålder | 45 år | 46 år | 45 år |
Personalomsättning | 12% | 12% | 13% |
Genomsnittlig anställningstid | Cirka 9 år | Cirka 10 år | Cirka 10 år |
Forskning och utveckling
Addtech bedriver i begränsad utsträckning egen forskning och utveckling. Vår affärsidé är att erbjuda högteknologiska produkter och lösningar till företag inom tillverkande industri och infrastruktur.
Principer för ersättning till ledande befattningshavare
Styrelsen har beslutat inför årsstämman i augusti 2019 att föreslå oförändrade riktlinjer jämfört med föregående år:
Riktlinjerna ska gälla för ersättningar till VD och övriga medlemmar av Addtechs koncernledning (”koncernledningen”).
Addtech strävar efter att erbjuda en total ersättning som är rimlig och konkurrenskraftig och som därigenom förmår attrahera och behålla kvalificerade medarbetare. Den totala ersättningen, som varierar i förhållande till den enskildes och koncernens prestationer, kan bestå av de komponenter som anges nedan.
Fast lön utgör grunden för den totala ersättningen. Lönen ska vara konkurrenskraftig och avspegla det ansvar som arbetet medför. Den fasta lönen revideras årligen. Rörlig lön kan bland annat baseras på koncernens resultattillväxt, lönsamhet och kassaflöde. Den årliga rörliga delen kan uppgå till maximalt 40 procent av den fasta lönen. Ålderspension, sjukförmåner och medicinska förmåner ska utformas så att de återspeglar regler och praxis på marknaden. Om möjligt ska pensionerna vara premiebestämda.
Andra förmåner kan tillhandahållas enskilda medlemmar eller hela koncernledningen och utformas i förhållande till praxis i marknaden. Dessa förmåner ska inte utgöra en väsentlig del av den totala ersättningen.
Styrelsen kommer att på årlig basis utvärdera huruvida ett långsiktigt incitamentsprogram ska föreslås årsstämman eller inte, och om så är fallet, huruvida det föreslagna långsiktiga incitamentsprogrammet ska innefatta överlåtelse av aktier i bolaget. Medlemmar i koncernledningen har att iaktta en uppsägningstid om 6 månader vid egen uppsägning samt har rätt till en uppsägningstid om högst 12 månader vid uppsägning från bolagets sida. Vid uppsägning från bolagets sida är medlemmar i koncernledningen, utöver lön och övriga anställningsförmåner under uppsägningstiden, berättigade till ett avgångsvederlag motsvarande högst 12 månadslöner. Inget avgångsvederlag utgår vid egen uppsägning.
Styrelsen ska äga rätt att i enskilda fall och om särskilda skäl föreligger frångå ovanstående riktlinjer för ersättning. Om sådan avvikelse sker ska information om detta och skälet till avvikelsen redovisas vid närmast följande årsstämma.
Det av styrelsen utsedda ersättningsutskottet bereder och utarbetar förslag till styrelsen för beslut av styrelsen avseende ersättning till verkställande direktören. På förslag av verkställande direktören fattar ersättningsutskottet beslut om ersättning till övriga medlemmar i koncernledningen. Styrelsen informeras om ersättningsutskottets beslut.
Se även not 6 Anställda och personalkostnader.
Utdelning
Addtechs utdelningspolicy innebär en målsättning att föreslå en utdelning som överstiger 30 procent av koncernens genomsnittliga resultat efter skatt över en konjunkturcykel. Vid förslag till utdelning beaktas koncernens eget kapital, långsiktiga finansierings- och investeringsbehov, tillväxtplaner och andra faktorer som bolagets styrelse anser vara av betydelse. Styrelsen har beslutat föreslå årsstämman i augusti 2019 en utdelning om 5,00 SEK per aktie (4,00). Utdelningen motsvarar totalt 336 MSEK (269) vilket motsvarar en utdelningsandel om 51 (52) procent.
Moderbolaget
Verksamheten i moderbolaget Addtech AB omfattar koncernledning, koncernrapportering och finansförvaltning.
Moderbolagets nettoomsättning under räkenskapsåret uppgick till 62 MSEK (58) och resultatet efter finansiella poster uppgick till -16 MSEK (-11). Nettoinvesteringar i anläggningstillgångar uppgick
till 0 MSEK (0). Moderbolagets finansiella nettoskuld uppgick vid årets utgång till 175 MSEK (69).
Framtidsutsikter och händelser efter räkenskapsårets utgång
Framtidsutsikter
Addtech verkar på en internationell teknikhandelsmarknad där efterfrågan i stor utsträckning påverkas av makroekonomiska faktorer. Koncernens bolag är verksamma inom skilda men noga utvalda nischer vilket ger en utjämnande effekt mellan branscher, geografiska marknader och kundsegment. Våra självständiga bolag arbetar kontinuerligt med att anpassa sig till förändringar utifrån deras marknads- och konkurrenssituation.
Historiskt har Addtechs kontinuerliga strävan efter resultattillväxt, lönsamhet (R/RK) och utveckling gett en god genomsnittlig värdetillväxt. Vårt kassaflöde och finansiella ställning är en stabil grund för fortsatt långsiktig lönsam tillväxt efter samma affärsidé.
Händelser efter räkenskapsårets utgång
Från den 1 april 2019 har en omorganisation genomförts och ett femte affärsområde, Automation, bildats genom en uppdelning av affärsområde Components.
Den 1 april förvärvades Omni Ray AG, Schweiz, till affärsområde Automation. Omni Ray är ett teknikhandels- och serviceföretag, med en stark position på den schweiziska marknaden för automationslösningar inom industri, infrastruktur, transport och medicinteknik. Företaget har 65 anställda och omsätter 330 MSEK.
Den 1 april förvärvades Thurne Teknik AB, Sverige, till affärsområde Industrial Process. Thurne Teknik är en ledande leverantör av komponenter, utrustning och avancerade processystem till primärt den kemiska och farmaceutiska industrin i Norden och Baltikum. Thurne Teknik har 19 anställda och omsätter cirka 100 MSEK.
Den 1 april förvärvades AB N.O. Rönne, Sverige, till affärsområdet Industrial Process. N.O. Rönnes huvudsakliga verksamhet består av tillverkning av kundanpassade specialpackningar och tätningar genom stansning och skärning. Bolaget har 4 anställda och omsätter 8 MSEK.
Den 6 maj förvärvades Best Seating Systems Walter Tausch GmbH, Österrike, till affärsområde Power Solutions. Företaget är en nischad aktör som levererar ergonomiska förarstolar och kringkomponenter till maskiner, bussar och tåg i Mellaneuropa. Bolaget har 5 anställda och omsätter 23 MSEK.
Den 12 juni förvärvades Thiim A/S, Danmark, till affärsområde Automation. Företaget utvecklar och levererar komponenter och lösningar inom industriell kommunikation, kundanpassad elektronik och elektromekanik. Verksamheten är främst riktad mot OEM-industri, automation och infrastruktur. Bolaget har 15 anställda och omsätter cirka 50 MDKK.
Till årsstämmans i Addtech AB förfogande står: 2018/2019
Förslag till vinstdisposition 2018/2019 | |
Balanserad vinst | 387 MSEK |
Årets vinst | 203 MSEK |
590 MSEK | |
Styrelsen och verkställande direktören föreslår att vinstmedlen disponeras på följande sätt: | |
Till aktieägarna utdelas 5,0 SEK per aktie 1) | 336 MSEK |
Till balanserade vinstmedel överförs | 254 MSEK |
590 MSEK |
* Beräknat på antal utestående aktier per den 31 maj 2019. Det totala utdelningsbeloppet kan komma att ändras om antalet återköpta egna aktier förändras innan avstämningsdagen för utdelning, vilken föreslås till den 2 september 2019.